De prijs voor diesel aan de pomp stijgt morgen opnieuw tot een recordhoogte. Een liter kost dan maximaal 1,52 euro, een stijging met iets meer dan anderhalve cent.



Toch is de prijsstijging iets minder groot dan op de internationale markten dankzij het omgekeerde cliquetsysteem.

Het omgekeerde cliquetsysteem treedt in werking wanneer de prijs van diesel de grens van 1,5 euro bereikt. Voor benzine geldt een grens van 1,7 euro.

Als benzine en diesel dan nog duurder worden, wordt de accijns op de brandstoffen verlaagd om de btw-stijging te compenseren die volgt uit de prijsstijging tot boven de drempel. Daardoor stijgt de prijs aan de pomp minder snel dan op de internationale markten.

Het gewone cliquetsysteem
Het cliquetsysteem treedt in werking als benzine of diesel goedkoper wordt en onder de maximumgrens zit. Dan mag maar de helft van die daling doorgerekend worden in de accijnzen op die producten, en dus aan de pomp. De consument kan dus maar deels genieten van de prijsdaling op de internationale markten.

De andere helft vloeit naar de schatkist in de vorm van extra accijns.

(belga)